Aquest matí ha tingut lloc la segona reunió consultiva amb
associacions de veïns i comerciants de Calafell.
Han assistit AVAP, AV.P. de Segur, AV Sant
Miquel i AVSU. Fòrum Calafell (Comerciants
de Calafell) i la recentment creada Associació de Comerciants de Segur Platja
(a més de Comerç Segur Centre).
Es debatien les propostes presentades per l'equip de govern en la primera
reunió del dia 6 d'abril, una vegada que l'estudi d'una empresa externa ja
havia estat lliurat a tots perquè poguessin estudiar-lo i assistir novament amb
algunes decisions preses (o no)
A les reunions consultives de Participació Ciutadana, un tema passa de ser
merament consultiu a ser vinculant quan totes les parts estan d'acord en alguna
cosa.
Hi ha 3 temes a destacar perquè són, ja, de caràcter vinculant, és a dir, que
ja es duran a terme. Són aquests:
1 - ZONA BLAVA CENTRE DE SEGUR
Avinguda Catalunya.
S'implantarà un nou horari de 9 a 14. Desapareix la zona blava a les tardes.
En això, les associacions veïnals de Segur i Comerç Centre estan totalment
d'acord. El preu, 0.20 € per a residents
i 1 € per a no residents.
2 - CARRIL BICI PASSEIG DE SEGUR
Acord total entre associacions i comerciants. Per diferents motius, però tots
d'acord en el fet que el carril bici ni es pot fer al passeig, ni a la calçada
traient aparcaments.
Per part de les associacions, tot i que molts veïns demanen que hi hagi carril
bici, prima la seguretat dels vianants i el suport a la posició dels comerços de la zona. Fer
un carril bici suposa una despesa per a alguna cosa que serà utilitzada, en el
millor dels casos, durant 60 dies a l'any. Sobre el passeig no hi ha espai, a
la calçada implica treure un carril d'aparcaments. Ni una cosa ni l'altra es
veuen com a viables.
Per part dels comerços, no volen que desaparegui una filera d'aparcaments
encara que la falta de places es pogués pal·liar obrint el pàrquing del port,
ja que els comerços dels extrems del passeig (els que no estiguin a prop del
port) queden en clar desavantatge, tal com van manifestar el 2011 i 2013 .
En aquest aspecte del carril bici, les AAVV
ho hem consultat amb associats, veïns (residents o no) i la majoria vol que es
faci un carril bici, però a la pregunta de "¿on?" és quan les
propostes eren majoritàriament sobre el passeig i allà, en temporada alta,
senzillament no hi ha espai i l'intent de crear una zona de convivència s'ha
demostrat, amb els accidents, que va ser un fracàs. Per tant, les AAVV, que a petició veïnal van presentar el 2013 una instància a l'ajuntament perquè restringís l'horari d'ús de la bicicleta,
hem hagut d'apostar per la continuïtat i que en els mesos d'estiu (de Sant Joan fins a La Diada) es continuï amb la prohibició que se circuli en bicicleta pel
passeig durant un horari determinat (a Vendrell està totalment prohibit les 24 hores del dia del 15 de juny al 15 de setembre). Una decisió a contracor, però així és. Prima la seguretat dels vianants en un
moment puntual de l'any (2 mesos) i més després de l'experiència que s'ha
viscut aquesta setmana santa en què s'ha estat molt pendent de la coexistència
de ciclistes i vianants en un mateix espai molt saturat i que ha estat realment
problemàtica (per la manca d'espai, per l'absència de civisme d'alguns, etc.)
Sí que hem demanat que s'estudiïn altres propostes, un circuit urbà, de BTT, però cap de les 2 opcions que proposava l'estudi presentat inicialment.
3 - ZONA BLAVA CALAFELL PLATJA
Pel que fa a la zona blava a Calafell Platja, tots els representants del comerç
estaven d'acord a dir que continuï com està. Horaris i preus.
I ara ve la part més complicada, on no hi ha hagut acord possible entre les 3
parts (ajuntament, comerç, veïns): Primer, les bosses d'aparcament que es volen
establir i, segon, la zona taronja.
Mentre que les Associacions apostem perquè es crei la zona taronja davant dels problemes d'aparcament a l'estiu, , el comerç
de Calafell no està d'acord. Així que, al final, si no hi ha un posicionament
global, el que passa és que al final serà el govern de Calafell qui tingui prengui una decisió, ja que amb el diàleg no s'ha arribat a
cap acord.
Hi ha una cosa que està clara, es faci el que es faci, hi haurà un sector (o
sectors) que quedaran descontents. Com sempre. En aquest sentit, les AAVV de Segur, hem estat parlant amb el nombre
més gran de veïns possible, ens hem reunit en dues ocasions, hem arribat a uns
acords i una posició molt sòlida i tot això fonamentat en una experiència (un
històric, si volen dir-ho així) des que es va implantar la zona blava fixa a
Calafell el 2008 (i va ser una AAVV la que va aconseguir el descompte per a residents -no el comerç-) i també amb tot el
que s'ha viscut des de l'abril del 2011 en què es va fer el primer carril bici
que va durar menys de 4 mesos.
Cal destacar una proposta que ha sorgit del comerç vers les AAVV i és mantenir un diàleg fluid en forma de
reunions, per intercanviar punts de vista.